licxerrada lectura fàcil

Upload: conxita-ricarte-fillola

Post on 30-May-2018

228 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    1/19

    XERRADA LECTURA FCILGlria Roig Gimnez

    Seminari CLIC

    Abril 2010

    Sant Adri de Bess

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    2/19

    PER QU LLEGIR?

    La lectura no s tan sols una qesti de

    descodificar paraules. La lectura tambhauria de conduir a ladquisicid'informaci i estimulaci de pensaments i

    emocions.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    3/19

    DEFINICI DE LECTURA FCIL

    Sentn com a llibre fcil els materialslectors elaborats amb especial cura per

    poder ser llegits i entesos per totes lespersones que tenen dificultats lectores i/ode comprensi

    s a dir, aquella adaptaci que fa msfcils tant la lectura com la comprensi.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    4/19

    A QUI VA DIRIGIT

    Discapacitats mentals

    Analfabets funcionals

    Sordesa Immigrants recents

    Gent gran

    Educaci especial Infants descola primria

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    5/19

    CONTINGUT

    Ha de ser possible un nic fil conductor.

    Han daparixer pocs indrets.

    Han daparixer pocs personatges. Els esdeveniments es descriuen en ordre

    cronolgic, s a dir, que no hi hagi salts en

    el temps, que passin del present al passat.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    6/19

    LLENGUATGE

    Ha de ser concret.

    Evitar paraules llargues i poc habituals.

    Evitar conceptes que puguin tenir un doblesignificat.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    7/19

    CRITERIS

    Utilitzar llenguatge concret, evitar elllenguatge abstracte.

    Evitar llenguatge simblic (metfores) quecosti dentendre.

    Sigueu concises, intentant no introduirdiverses accions en una sola frase.

    Eviteu paraules difcils, per utilitzeu unllenguatge adult i digne.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    8/19

    Lacci hauria de seguir un sol fil ambcontinutat lgica.

    Una imatge que dibuixa all que esdescriu en el text millora la comprensi iclarifica el missatge.

    Entre dos sinnims, utilitzeu el ds ms

    freqent. No utilitzeu paraules dun altre idioma.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    9/19

    Mantingueu lordre convencional de la

    frase: subjecte - verb - predicat. Intenteu utilitzar una sola lnia per a cada

    oraci.

    Aneu amb compte amb ls delsnmeros. Si el nmero s petit, millorutilitzar el nmero 3. En cas de xifresllargues o complicades es pot emprarmolts i per a les dates fa molt detemps.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    10/19

    Poseu lexplicaci de la paraula difcil alcostat de les frases, per sense abusar-ne.

    Utilitzeu preferentment la veu activadavant de la passiva.

    Vigileu amb la utilitzaci dels pronoms.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    11/19

    ASPECTES FORMALS

    No utilitzar dibuixos com a fons de text.

    No justificar el text a la dreta. Una voradesigual facilita la lectura a les persones

    amb dificultat lectora. No escriure ms de 55 a 60 carcters.

    El paper ha de ser mat i de bona qualitat.

    Aix saconsegueix un bon contrast..

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    12/19

    Utilitzeu com a mxim dos tipus de lletres.

    Es pot usar un tipus de lletra per al text ipotser un altre per als ttols.

    Es recomana una mida de 12 o 14 punts

    depenent de la lletra que sutilitzi.

    Trieu lletres clares: Arial, New Roman,Garamond.

    .

    Quan es vulgui ressaltar el text, s millorutilitzar la negreta.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    13/19

    Lespai entre lnies ha de ser ample.

    Text dividit en pargrafs i en captols

    relativament curts, per permetre pausesfreqents.

    El final de la pgina no ha dinterrompre lafrase.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    14/19

    PER A QU SERVEIX LA L.F.

    Desenvolupar lhbit lector.

    Descobrir el plaer de la lectura.

    Valorar la lectura com a font de plaer. Augmentar lautoestima.

    Els infants i joves amb N.E.E. gaudeixen

    dun llibre real T un efecte inclusiu a laula ordinria.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    15/19

    METODOLGIA

    Abans de llegir:- Hiptesi sobre el tema.

    - Autor.- Ttol.- Contraportada.- Buscar lautor.- Localitzar el lloc.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    16/19

    Durant la lectura:

    - Lectura i comprensi.- Seguiment de largument.- Coneixement delspersonatges.

    - Fer preguntes.

    - Explicar el que ha ents a uncompany o companya.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    17/19

    Desprs de la lectura:

    - Resums.

    - Sntesi.

    - Dibuixos.

    - Comentaris.

    - Opinions.

    - Fer cmics.

    - Escenificar escenes.

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    18/19

    WEBS

    www.ifla.org

    www.lecturafacil.net

    www.ebib.org (Curs on line de lecturafcil per a bibliotecries/aris)

    www.cpnl.cat/badalona

    www.cpnl.cat/santadri

  • 8/9/2019 LICXerrada lectura fcil

    19/19

    MOLTES GRCIES

    Agrament a Eugnia Salvador