![Page 1: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/1.jpg)
Analytics
Startup School
![Page 2: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/2.jpg)
![Page 4: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/4.jpg)
Directeur / Growth Hacker8 jaar
Directeur2,5 jaar
Growth Coach / Growth Hacker2 jaar
Auteur5 jaar
Organisator1,5 jaar
@MikevHoenselaar
Mentor1,5 jaar
Docent2 jaar
![Page 5: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/5.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
![Page 6: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/6.jpg)
Vind alles terug op http://vruc.ht/ss17analyticsjan
@MikevHoenselaar
![Page 7: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/7.jpg)
![Page 8: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/8.jpg)
Analytics |
“Jouw bedrijf is als een plant; zonder zon, de aarde en genoeg liefde valt er niets te groeien.
Mike van HoenselaarGrowth Hacker
Online Boswachters
![Page 9: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/9.jpg)
Analytics |
Hoe bepalen weof we gegroeid zijn?
![Page 10: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/10.jpg)
Analytics |
Vruuger...toen de kratjes bier nog van hout waren en je moest doordrinken om het vuur aan te houden...was alles beter
![Page 11: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/11.jpg)
Analytics |
Toch?
![Page 12: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/12.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
![Page 13: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/13.jpg)
Tim Berners-LeeVader van World Wide
Web (1990)
@MikevHoenselaar
![Page 14: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/14.jpg)
![Page 15: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/15.jpg)
Analytics |
http://www.internetlivestats.com/internet-users/
40% van de
bevolking
![Page 16: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/16.jpg)
http://www.internetlivestats.com/watch/internet-users/
![Page 17: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/17.jpg)
Gem 2 uur per dag op
mobiel
@MikevHoenselaar
![Page 18: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/18.jpg)
@MikevHoenselaar
![Page 19: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/19.jpg)
![Page 20: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/20.jpg)
![Page 21: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/21.jpg)
Analytics |
ROI op een krantadvertentie?
@MikevHoenselaar
![Page 22: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/22.jpg)
Analytics |
![Page 23: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/23.jpg)
Analytics |
![Page 24: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/24.jpg)
Analytics |
Offline vs Online
⅔ vd pagina in het Nieuws (pagina 2,3) in FD
14.000 euro * 4 = 56.000 euroAantal lezers FD per dag: 126.000 lezers
Hoeveel mensen zien de pagina met jouw advertentie? Van de hoeveel lezers gaat er naar jouw website?
126.000 * ?, een 0,1% = 126 personen444 euro per bezoeker op website.
Kosten ontwerp advertentie e.a. nog niet eens meegenomen.
Display campagne
1.400.000 per maand op FD.nl, ongeveer 50.000 per dag. Kosten voor Roadblock, CPM 75 euro per 1000 weergaven (op fd.nl en bnr.nl).
Hoeveel mensen klikken op jouw advertentie?
50.000 / 1000 * 75 = 3.750 euro1% klikt door? Dan komen 38 mensen op jouw website.Bijna 100 euro per bezoeker.
Ik ben al online en een klik verwijderd van jouw actiepagina. Ik weet dat die persoon van FD komt.
![Page 25: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/25.jpg)
Analytics |
Eerst het product bouwen, dan kijken wie het wil kopen.
Waar gaat het vaak mis?
@MikevHoenselaar
![Page 26: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/26.jpg)
Analytics |
Niet zomaar beginnenmet bouwen
![Page 27: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/27.jpg)
Analytics |
Wie weet een voorbeeld?
@MikevHoenselaar
![Page 28: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/28.jpg)
Analytics |
![Page 29: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/29.jpg)
Analytics |
![Page 30: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/30.jpg)
Analytics |
We zijn omringt met dataOveral waar we kijken.
@MikevHoenselaar
![Page 31: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/31.jpg)
Analytics |
Data onthult:SentimentHoudingSociale connectiesBedoelingenen wat er in de toekomst ligt
@MikevHoenselaar
![Page 32: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/32.jpg)
Analytics |
“Je kunt data hebben zonder informatie, maar geen informatie zonder data
@MikevHoenselaar
![Page 33: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/33.jpg)
Analytics |
![Page 34: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/34.jpg)
Analytics |
Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan die van je concurrenten)
@MikevHoenselaar
![Page 35: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/35.jpg)
Know that youdon’t knowDonald Rumsfeld, Voormalig US Secretary of Defense
Image: Karin Cooper/Getty Images
@MikevHoenselaar
![Page 36: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/36.jpg)
16@MikevHoenselaar
Image: Lean Analytics book
Pivot?
![Page 37: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/37.jpg)
Analytics |
Om die data begrijpbaar te krijgen maken we gebruik van metrics
@MikevHoenselaar
![Page 38: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/38.jpg)
Analytics |
De zuurstofvoor groei
Metrics zijn
@MikevHoenselaar
![Page 39: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/39.jpg)
Analytics |
Oefening (10 minuten)
11 metrics beoordelen(Deel 1)
![Page 40: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/40.jpg)
Analytics |
Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.
Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.
Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk
Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)
Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.
Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie.
Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.
Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
![Page 41: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/41.jpg)
Analytics |
![Page 42: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/42.jpg)
Analytics |
1. Het moet een duidelijke relatie geven tussen oorzaak en gevolg.
![Page 43: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/43.jpg)
Analytics |
![Page 44: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/44.jpg)
Analytics |
2. Het moet begrijpelijk en toegankelijk zijn.
![Page 45: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/45.jpg)
Analytics |
![Page 46: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/46.jpg)
Analytics |
3. Het moet een ratio of waarde zijn, het moet omhoog en omlaag kunnen gaan.
![Page 47: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/47.jpg)
verandert jouw gedrag mee
4. Als de metric veranderd,
@MikevHoenselaar
![Page 48: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/48.jpg)
Analytics |
Soorten metrics
@MikevHoenselaar
![Page 49: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/49.jpg)
Analytics |
kwalitatieveversus
kwantitatievemetrics
![Page 50: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/50.jpg)
Analytics |
“Feyenoord staat bovenaan in de Eredivisie”
![Page 51: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/51.jpg)
Analytics |
informatieveversus
verkennendemetrics
![Page 52: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/52.jpg)
$40 a month
40 € per maand● Ondersteund veel API’s
Gratis● Minder flexibel● Minder dan 5 minuten nodig
om er mee te starten
9 € per maand● Veel opties en erg flexibel● Langer nodig om alles te
krijgen zoals je wilt.
@MikevHoenselaar
http://www.cyfe.com/(begint gratis)
https://www.dasheroo.com/(begint gratis)
![Page 53: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/53.jpg)
Analytics |
toekomstversus
verledenmetrics
![Page 54: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/54.jpg)
Analytics |
Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/
![Page 55: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/55.jpg)
Analytics |
correlatieversus
causaliteitmetrics
![Page 56: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/56.jpg)
Analytics |
Google Penguin
![Page 57: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/57.jpg)
Analytics |
VanityMetricsEgostrelers.
![Page 58: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/58.jpg)
Analytics |
Oefening (10 minuten)
11 metrics beoordelen(Deel 2)
![Page 59: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/59.jpg)
Analytics |
Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.
Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.
Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk
Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)
Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.
Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/applicatie.
Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.
Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
![Page 60: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/60.jpg)
Analytics |
Tijd op websiteHoe lang blijft iemand gemiddeld op jouw website.
Aantal nieuwsbriefinschrijvingenJe hebt een inschrijfoptie op jouw website en weet dat 500 mensen zich ingeschreven hebben.
Customer Lifetime ValueHoeveel omzet verdien je per klant in zijn hele leven
Aantal LinkedIn connectiesHoeveel mensen zijn onderdeel van jouw netwerk
Kosten per acquisitieHoeveel geld hebben we uitgegeven om 1 nieuwe klant binnen te krijgen. (kan ook download zijn, of een productaankoop)
Aantal levels uitgespeeldJe hebt een game op Android of iOS gemaakt en je hebt gemeten hoeveel levels een speler uitgespeeld heeft.
Herhalingsaankopen in webwinkelHet aantal aankopen dat een klant na zijn eerste bestelling doet.
Aantal pageviewsHoeveel pagina’s zijn er bekeken op jouw website/appicatie.
Offertes naar klantenJe krijgt aanvragen via mail binnen waar jij een antwoord op stuurt in de vorm van een offerte.
Klanten die vertrekken (churn)Hoeveel % van jouw klanten hebben in een bepaalde periode opgezegd en wensen niet langer meer van jouw product of dienst gebruik te maken.
Klanttevredenheid (NPS)Net Promotor Score. Hoe erg zou iemand het vinden als jouw product of bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
![Page 61: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/61.jpg)
Analytics |
Tijd op websiteStel dat dat 1 uur is, wat zegt jou dat dan. Zegt dat iets over het succes van jouw webwinkel? In theorie zou jij een website kunnen hebben waarbij tijd een goede graadmeter zou zijn. Als jij bijvoorbeeld betaald krijgt voor elke minuut dat iemand op jouw website site aanwezig is.
Aantal nieuwsbriefinschrijvingenDit is een slechte metric. Het zegt niets over de kwaliteit van je leden of de waarde voor jouw bedrijf. Het aantal zal hoogstwaarschijnlijk alleen maar groeien en je hebt geen idee of ze hun emailadres achtergelaten hebben en daarna nooit meer iets met jouw merk gedaan hebben.
Customer Lifetime ValueVoor veel bedrijven van onschatbare waarde. In combinatie met je churn en de CLV kun je uitrekenen wat je kwijt kunt zijn om 1 nieuwe klant te krijgen. Niet altijd even makkelijk te berekenen. In het artikel is een voorbeeld gegeven hoe je dit zou kunnen doen.
Aantal LinkedIn connectiesEen echte ego metric. Zegt niets over succes of resultaat. Iemand met 10.000 relaties op LinkedIn kan ze allemaal gekocht hebben.
Kosten per acquisitieEen mooie indicator die in heel veel gevallen erg bruikbaar is. Het geeft namelijk aan hoeveel je gemiddeld gespendeerd hebt per nieuwe klant. Stel dat dat 100 euro is, dan heb je dus 100 euro uitgegeven om 1 nieuwe klant te krijgen.
Aantal levels uitgespeeldJe wilt weten of het spel werkt voor gamers. Als je in je data ziet dat veel gamers niet verder komen dan level 3. Dan is de kans vrij groot dat ze niet nog een keer terug gaan komen om het nog een keer te spelen. Persoonlijk zou ik ook nog ‘Aantal keer spel opgestart’ en ‘Level opnieuw geprobeerd’ er bij pakken als je naar de maandelijkse cijfers kijkt.
![Page 62: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/62.jpg)
Analytics |
Herhalingsaankopen in webwinkelDit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviewsIk zorg er voor dat jij 1M pageviews krijgt op jouw website. Jij weet alleen dat getal, niks anders. Veranderd jouw gedrag hierdoor? Behalve dat je server die maand waarschijnlijk al verschillende keren heeft aangegeven het zwaar te hebben of zelfs te crashen. Nee. Pageviews alleen zegt niet zo heel veel. Dit is een mooi voorbeeld van een vanity metric.
Offertes naar klantenIk verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric.
Klanten die vertrekken (churn)Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.
![Page 63: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/63.jpg)
Analytics |
Herhalingsaankopen in webwinkelDit is een goede indicator hoe groot de retentie is. Dus hoe graag komen mensen terug en kopen nog een product in je webwinkel. Heel erg waardevol.
Aantal pageviewsWanneer kan dit een uitzondering zijn?
Offertes naar klantenIk verstuur 20 offertes per week naar klanten. Als dat getal 30 wordt. Wil dat ook automatisch zeggen dat ik meer omzet of klanten ga krijgen? Nee. Geen goede metric.
Klanten die vertrekken (churn)Een waardevolle indicator. Niet voor elke bedrijf en niet voor elke fase van je bedrijf, maar abonnementsdiensten willen dit zo snel mogelijk weten.
Klanttevredenheid (NPS)De Net Promotor Score is een van de betere graadmeters van klanttevredenheid. Onmisbaar om te meten of mensen zonder je product of merk kunnen.
![Page 64: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/64.jpg)
Analytics |
![Page 65: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/65.jpg)
Analytics |
Jij bepaalt zelf welke metric staat voor het meest riskante deel van je bedrijf
![Page 66: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/66.jpg)
Analytics |
“Als je altijd leert van wat je doet, maak je nooit fouten.
Mike van HoenselaarGrowth Hacker
Online Boswachters
![Page 67: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/67.jpg)
Analytics |‘analysis paralysis’
NFA #6
![Page 68: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/68.jpg)
Analytics |
Focus! 1@MikevHoenselaar
![Page 69: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/69.jpg)
Analytics |
The One MetricThat Matters
OMTM
@MikevHoenselaar
55
![Page 70: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/70.jpg)
Analytics |
4 redenen waaromde One Metric Matters er toe doet
1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten
2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn
3. Beantwoord meest belangrijke vraag die je jezelf stelt
4. Het inspireert een cultuur om te experimenten
![Page 71: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/71.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
De OMTM van YouTube?Huh, meer dan 1?
Videos uploaded per minute(bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt)
Hours watched per day (per user)(bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud)
Shares per video per day(bewijs dat er genoeg engagement is en dus views)
100M views (vanity)(wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)
![Page 72: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/72.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
Onze OMTM?450 escaperooms, 4.500 reviews
(in oktober was dit nog 400 en 3.500 reviews)
Gem. omzet per locatie(Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons)
Unieke outclicks per dag(Geven we genoeg waarde aan escaperooms)
Reviews per gebruiker(komen mensen terug)
Shares per listing(Do people share their favorite escaperoom)
![Page 73: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/73.jpg)
Analytics |
Ja hoor!Zie je dat het niet werkt?Zoek of bepaal een andere.
En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat?
@MikevHoenselaar
![Page 74: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/74.jpg)
Analytics |
Wat als de waarde stijgt of daalt?Zorg dat je weet wat je gaat
doen bij een bepaalde waarde.
Maak een plan!
@MikevHoenselaar
![Page 75: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/75.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
Intelligence Events
“Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.”
< 1 uur setup
Werkt standaard in Google Analytics.
6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)
![Page 76: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/76.jpg)
Analytics |
RondvraagKun je voorbeelden noemen van momenten dat je actie moet ondernemen?
Bij een webwinkel? Zoals CoolblueBij een softwarebedrijf? Zoals WhatsAppBij een iOS game? Zoals Angry BirdsBij een user generated content website? Zoals YouTubeBij een media site? Zoals nu.nl
![Page 77: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/77.jpg)
Analytics |
Koken draait om geduld. De juiste momenten kiezen om iets toe te voegen, om iets af te maken.
Anton RinsemaChefkok bij Knorr“
![Page 78: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/78.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
5 fasesEmpathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale
6 verdienmodellenE-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media
![Page 79: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/79.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
EmpathyEr is een behoefte/probleem
StickinessNog geen klanten, focus op retentie
ViralityFocus op acquisitie en vullen trechter
RevenueOmzetoptimalisatie
ScaleSchaalbaarheid verdienmodel
![Page 80: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/80.jpg)
@MikevHoenselaar
![Page 81: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/81.jpg)
Analytics |
Where to start?It depends :)
Wat beweegt jouw bedrijf, wat is jouw zuurstof?
Wie is jouw klant?
Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product?
Wat zou jij willen leren?
Neem die eerste stap en start met meten!
@MikevHoenselaar
![Page 82: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/82.jpg)
Analytics |
Oefening
OMTM6 groepjes.
Kies bestaand bedrijf.Een van de 6 verdienmodellen.
Vul voor elke fase de OMTM voor dat bedrijf in.
(20 minuten, daarna gezamenlijk bespreken)
Een webwinkel? Bijv. Coolblue
Een softwarebedrijf (SaaS)? Bijv. WhatsApp of Apple Match
Een iOS game? Bijv. Angry Birds
Een user generated content? Bijv. Zoals YouTube
Een media site? Bijv. nu.nl
![Page 83: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/83.jpg)
Bedrijf(e-commerce)
Empathy Stickiness
Virality Revenue Scale
![Page 84: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/84.jpg)
Einde deel 1Als het goed is, is het nu ~ 10:30
![Page 85: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/85.jpg)
PauzeOver 10 minuten starten we weer
![Page 86: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/86.jpg)
Analytics(part II)
Startup School
![Page 87: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/87.jpg)
Analytics |
Oefening (15 minuten)
OMTM van jullie stagebedrijven
![Page 88: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/88.jpg)
Jouw stagebedrijf Empathy Stickiness
Virality Revenue Scale
![Page 89: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/89.jpg)
Analytics |
“Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf
Eric RiesAuteur Lean Startup
@MikevHoenselaar
![Page 90: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/90.jpg)
Analytics |
De basis vanLean is iteratie
Hier gaat het vaak mis
@MikevHoenselaar
![Page 91: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/91.jpg)
Analytics |
Rol van metrics in de Lean Analytics CycleOp te delen in 4 stappen
@MikevHoenselaar
Hier gaat het vaak mis
![Page 92: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/92.jpg)
Stap 1: Wat wil je leren?
Als eerste: Op WIE richt je je?Je moet eerst bepalen wie je wilt bereiken. Geslacht, woonplaats, werk, interesses. (Beste optie hiervoor is op dit moment Facebook Ads)
Als tweede: WAT wil je van die groep?Is de actie duidelijk, is hetgeen je vraagt al bekend bij ze?
Als derde: WAAROM zouden ze dit doen?Wil je dat ze persoonlijke gegevens achter laten of niet? Wat heb je per se nodig? Vertrouwen ze je genoeg om die gegevens met je te delen? Maar vooral whats in it for them? Waardeproposities testen is hier topvoorbeeld van!
!
![Page 93: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/93.jpg)
Analytics |
E-mailadres achterlatenversus
Telefoonnummer
![Page 94: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/94.jpg)
Stap 2. Bepaal je (meest risicovolle) hypothese
● Een conversieratio dat beter zou moeten kunnen
● Meer mensen die inschrijven voor je nieuwsbrief
● Het aantal shares verbeteren van je content
● Waarom mensen opzeggen aan het eind van de maand
● Dus ook het verhogen van het aantal doordeweekse boekingen voor je escaperoom
● Offline kan het natuurlijk ook zijn dat je meer mensen in je restaurant wil
![Page 95: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/95.jpg)
Analytics |
Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor
experiment/kanaal je als eerste op pakt.
@MikevHoenselaar
David ArnouxGrowth Tribe
B.R.A.S.SKnipper
RelevantieBeschikbaarheid
SchaalbaarheidScore
![Page 96: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/96.jpg)
Step 3. Bouwen en uitvoeren van het experiment
● Een marketingcampagne● Redesign van een (mobiele) applicatie● Verandering in prijsstructuur● Implementeren van verzendkosten in
aankopen● Het aanbieden van een extra
betaalmethode● Tekst in buttons anders maken● Nieuwe functionaliteiten testen
Op basis hiervan bepaal je met of zonder data hoe je dit kunt gaan testen.
![Page 97: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/97.jpg)
Analytics |
Onderzoek doen?Je zult van je stoel af moeten en met mensen gaan praten.
![Page 98: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/98.jpg)
Waar vind jede juiste bezoekers?
http://vruc.ht/waldo
Beste manier om Waldo te vinden?
![Page 99: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/99.jpg)
Analytics |
Onmisbaar leesvoer!
@MikevHoenselaar
![Page 100: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/100.jpg)
Stap 4. Analyseer data en bepaal vervolgacties
1. Experiment geslaagd!Trek champagne open, vier het en start met het vinden van een nieuwe indicator dat er het meeste toe doet.
2. Experiment gefaald?Kijk opnieuw naar je hypothese. Was deze wel reëel. Ook al is iets niet gelukt, je leert ALTIJD!
3. Deels geslaagd, er is wel iets noemenswaardig gebeurdDoe een ander experiment op basis van learnings, hypothese staat nog steeds.
![Page 101: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/101.jpg)
Analytics |
Welk kanaal levert het meeste op?E-mail hoogste conversieratio
Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen
@MikevHoenselaar
![Page 102: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/102.jpg)
Analytics |@MikevHoenselaar
5 fasesEmpathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale
![Page 103: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/103.jpg)
EmpathyGa kijken of anderen jou geloven.
Kan het iemand wat schelen?
159@MikevHoenselaar
![Page 104: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/104.jpg)
@MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“Can we get people to click on a FB ad and test what is the biggest pain for our target
audience?”
14 ads in 1 ad groep
1 week testen
Geen echte landingspagina
Focus op CTR
< 250 euro FB kosten
We vonden eerste aanleiding voor werkende propositie.
![Page 105: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/105.jpg)
!FB kiest
winnaar na~ 48 uur
@MikevHoenselaar
![Page 106: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/106.jpg)
@MikevHoenselaar
Test waardepropositie
“How do people perceive the purpose of our landing page
design?”
1 plaatje
5 seconden test
1 dag testen
We zagen dat mensen de propositie niet begrepen. We hebben aanpassing aan plaatje gemaakt en men begreep het nu wel.
![Page 107: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/107.jpg)
![Page 108: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/108.jpg)
Kosten? 50 euro (25 euro per test met ieder 50 antwoorden)
![Page 109: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/109.jpg)
StickinessEr zijn mensen die je geloven, maar je wilt dat ze
terug blijven komen.
203@MikevHoenselaar
![Page 110: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/110.jpg)
Belangrijkste landingspagina’s
Belangrijkste Exit pagina’s
Pagina’s met meeste verkeer
Duurste pagina’s
Identify your most important pages
@MikevHoenselaar
![Page 111: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/111.jpg)
P.I.E.S
@MikevHoenselaar
![Page 112: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/112.jpg)
![Page 113: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/113.jpg)
Bekijk 30 videos en krijg zo je hypothese voor verbetering!
@MikevHoenselaar
![Page 114: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/114.jpg)
ViralityAnderen overtuigen anderen van jouw bedrijf en
kun jij believers nogmaals overtuigen?
227@MikevHoenselaar
![Page 115: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/115.jpg)
Wanneer was de laatste keer datje iemand Dropbox aanraadde?
(Ik ben een vaste betalende gebruiker,maar heb al jaren niemand meer aangeraden)
@MikevHoenselaar
Gebeurdmaar
tijdelijk
![Page 116: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/116.jpg)
Viral coëfficientAantal nieuwe klanten dat elke bestaande klant kan laten converteren.
@MikevHoenselaar
![Page 117: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/117.jpg)
invitation rate(invites sent / users)
*acceptance rate(signups / invites)
Viral coëfficient
@MikevHoenselaar
Kla
nte
n
Tijd
![Page 118: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/118.jpg)
invitation rate(invites sent / users)
*acceptance rate(signups / invites)
Viral coëfficient
@MikevHoenselaar
1250 gebruikers die 2000 invites versturenInvitation rate = 1.6
Van deze 2000 mensen accepteren 580 mensen de uitnodiging en registreren (signup)acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Lange weg te gaan :)
![Page 119: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/119.jpg)
Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker
@MikevHoenselaar
![Page 120: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/120.jpg)
RevenueJe hebt klanten die betalen, maar rendement per klant is belangrijk geworden voor jouw dienst of
product.
@MikevHoenselaar241
![Page 121: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/121.jpg)
25%
25 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 4 months (100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80max CAC = 80 / 3 = € 26,50
10%
10 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 10 months(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200max CAC = 200 / 3 = € 66,50
2%
2 of 100 people churn per monthCustomer lifetime is 50 months(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000max CAC = 1000 / 3 = € 333
Wat verdien je per klant gemiddeld per maand? € 20Veelgebruikte regel voor maximale CAC is ⅓ van hun CLV (is jouw keus uiteindelijk)
CLV and CAC
@MikevHoenselaar
![Page 122: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/122.jpg)
Geef € 263,25 uit en als je 3 conversies hebt dan is je CAC hier € 87,75.
(Zie je de € 0?!)
@MikevHoenselaar
![Page 123: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/123.jpg)
Meer Dropbox lessen van Drew Houston (CEO)?http://vruc.ht/dropboxll
@MikevHoenselaar
![Page 124: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/124.jpg)
ScaleJe hebt maar 1 doel, de wereld veroveren!
255@MikevHoenselaar
![Page 125: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/125.jpg)
Analytics |
Hier zit het echteGrowth HackenVeel denkwijzes en technieken kunnen al eerder toegepast worden tijdens validatie.
@MikevHoenselaar
![Page 126: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/126.jpg)
![Page 127: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/127.jpg)
Nederlands Growth Hacking platform growthhacks.nu (lancering medio maart)
petithacks.comgrowthhackers.com
inbound.orgquicksprout.comgrowthhack.com
neilpatel.com
Wekelijks nieuwe
growth hacksInspiratie
@MikevHoenselaar
![Page 128: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/128.jpg)
Hoe maak je dit allemaal meetbaar?
Dat leer je in de volgende sessie over Google Analytics!
@MikevHoenselaar
![Page 129: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/129.jpg)
Analytics |
Programma Analytics
o.a.
UA code implementeren in landingspagina en testen
Hoe werken segmenten in Google Analytics
Meer onmisbare rapporten in Google Analytics
Via filters en segmenten bots uitsluiten
Krijg superinzichten dmv E-commerce tracking
Behavior flow rapporten en attributie sexy gemaakt
Event Tracking in Google Analytics
![Page 130: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/130.jpg)
Einde deel 2Eet smakelijk zometeen!
Tot Google Analytics!
![Page 131: The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017](https://reader033.vdocuments.site/reader033/viewer/2022051720/5887960d1a28ab5b1a8b5df3/html5/thumbnails/131.jpg)