ab 010210 lom nieuwestijl workshop

Post on 16-May-2015

648 Views

Category:

Business

1 Downloads

Preview:

Click to see full reader

DESCRIPTION

Slides Leergang Online Marketeer, Lectric, februari 2010

TRANSCRIPT

Leergang Online Marketing

Klantgericht ondernemen in spannende tijden…

“Out of the Box!”

Arko van Brakel

Dagindeling Ochtend

Introductie, intake, etc.

Jullie Online marketing plan….

Trends;

Online zaken doen in de veranderende samenleving

WEB2.0

10 tips!

Koffiepauze

Dagindeling Middag Vervolg web2.0 trendsCommunity marketingViral marketingAffiliate marketingNog meer trendsThe big Picture

Koffiepauze

Verkoopproces op Internet

Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen

Komen # bezoekers op de websiteKijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoektKiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt(terug)Komen # herhalingskopers

Drie Processen

• Communicatie Proces – Hoe trek ik meer bezoekers?

– Doelstelling in termen van bereik

• Transactie Proces– Hoe zorg ik dat bezoekers kopers worden?

– Doelstelling in termen van omzet

• Interactie Proces– Hoe zorg ik dat deze kopers terug blijven komen?

– Doelstelling in termen van relaties

Opzet Leergang Online Marketing

Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen

Dag 1: Masterclass “Online Marketing Trends & Issues”

Dag 6: Presentatie Persoonlijke Online Marketingplannen

Dag 2Inleiding Dag 3

Communicatie Dag 4

Transactie Dag 5

Interactie

Verkoopproces op Internet

Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen

Komen # bezoekers op de websiteKijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoektKiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt(terug)Komen # herhalingskopers

Communicatie Transactie Interactie

Online Marketing Plan

1. Uitgangspositie

2. Doelstelling

3. Doelgroep

4. Strategie

5. Budget

6. Organisatie

7. Planning

1. Wat is je Uitgangspositie

a. Omschrijf je huidige marketing situatie

– Is er een heldere marketing strategie?

– Is er een helder mediaplan?

– Is er een visie op de rol van online media in het mediaplan?

– Voor welke doelgroep?

– Wat is daar uniek aan?

– Is er budget?

– Welke interne projectpartners heb je?

– Welke externe project partners heb je?

Opdracht

1. Wat is je Uitgangspositie (2)

b. Omschrijf je huidige online propositie:

– Wat is de functie van je website?

– Wat heb je te bieden?

– Welke behoefte bevredigt het?

– Voor welke doelgroep?

– Wat is daar uniek aan?

– Waarom gebruik je daar het Internet voor?

Opdracht

2. Doel: waar wil je heen?

Omschrijf de rol en de plaats die online markting volgens jou moet spelen in jouw organisatie? Waar wil je over een jaar staan met jouw organisatie?

Hoe belangrijk acht jij online marketing voor jouw organisatie?

In hoeverre is jouw organisatie klaar voor online marketing? Welke aspecten koeten worden ingevuld om dit voor elkaar te krijgen?

- wanneer is er voldoende kennis?

- Zorg voor voldoende capaciteit?

- Zorg voor een duidelijke taakverdeling?Opdracht

Doelstelling

Bepaal je online marketing doelstelling:

– Kwantitatief?

– Kwalitatief?

– Prioriteit

wat is het vereiste budget?

Opdracht

Doelstelling = SMART

• Specifiek

• Meetbaar

• Actiegericht

• Redelijkerwijs haalbaar

• Tijdgebonden

Doelstellingen

Komen Kijken Kiezen Kopen Terugkomen

100%

80 %

60 %

15 %

10%

3. Doelgroep

• Vaststellen profiel aan de hand van uiterlijke

kenmerken, gedragingen en voorkeuren

• Hoe gebruikt men Internet in het

aankoopbeslissingsproces?

• Heeft de onlinedoelgroep hetzelfde profiel

als de offlinedoelgroep?

• Is er een primaire en secundaire doelgroep?

Bepaal en beschrijf je onlinedoelgroep(en)

Opdracht

Type Internetgebruikers (Multiscope)

• Infoseeker

• Professional

• Soapie

• Chatterbox

• Functionalist

• Yup

• Young Housewife

• Conversationalist

• Specialist

4. Strategie

• Aansluitend op ondernemingsstrategie• Lange termijn visie ontwikkelen.• Lange termijn = 2 jaar of langer

5. Budget

• Prijsmodellen:– Fixed fee– Cost Per Mille (1000 impressies)– Cost Per Action (CPC-CPL-CPS)– Hybride modellen

Budget

• Budget voorbeeld– Doelstelling: 100 inschrijvingen– Ervaringscijfers:

Clickratio: 0,43%Conversieratio: 5%Cost Per Mille (CPM): Euro 40

– Nodig:2.000 bezoekers465.000 views (465.000 * 0,0043 = 2.000)Budget Euro 18.600 (465 * 40)

6. Organisatie

• Zorg dat je online mediaplan aansluit bij het online

marketingplan en het algehele mediaplan

• Acties kunnen (onverwacht veel) reacties oproepen; zorg dat

je organisatie hierop is voorbereid en ingericht!

• Laat creaties door meerdere mensen in je organisatie

toetsen.

• Zorg dat het resultaat van je campagnes inzichtelijk wordt.

Breng dus meetsystemen aan in je organisatie!

7. Planning

• Aansluiting bij offline campagnes• Mediadruk

– Continu– Onderbroken– Burst

• Zorg voor tussentijdse evaluaties; Internet is het medium bij uitstek om tussentijds je campagne aan te passen

Doelstelling = SMART

• Specifiek

• Meetbaar

• Actiegericht

• Redelijkerwijs haalbaar

• Tijdgebonden

Nog Vragen?

!!??

2.0

Citaat:

“America’s main business problem is that it is entering the 21th century with companies designed during the 19th century with the extra complication that these structures are frozen in internal IT systems”.

Source:D. Hammer and J. Champy“Reengineering the coorporation”

We moeten meer presteren dan ooit, Op het meest competitieve

podium ooit….

Voor het meest verwende, kritische publiek dat er ooit is

geweest….

Terwijl nieuwe, onverwachte concurrenten Nieuwe spelregels

introduceren….

Citaat: de klant op de balans?

'In de westerse wereld zijn aanbod en concurrentie in iedere sector erg groot. De klanten zijn eigenlijk het schaarse goed. Dan is het toch raar dat ondernemingen exact weten wat hun investeringen doen, maar geen benul hebben welke waarde hun klantenkring vertegenwoordigd.'

'Evenals een mandje aandelen meer oplevert dan alleen maar rente en dividend, bestaat de waarde van een klantenbestand uit meer dan alleen maar de omzet. Hun tevredenheid bijvoorbeeld is van essentiële waarde.’

Don Peppers

“…Wie orde zaait, zal chaos oogsten…”

Prof. Walter Baets

Web 2.0 Bedrijven…

Web 2.0 Mensen…

Een tijdperk van coole consumenten

Michael Porter - 1985

Value chain (best belangrijk)

“connecting knowledge”

Waar is de consument?

“connecting knowledge”

Alleen producten uitstorten?

“connecting knowledge”

Alleen zenden?

Afnemer in de primaire processen

Digitale informatie netwerken

On a mission…

Symptomen WEB2.0

Collective intelligence / wisdom of crowdsCollaboration / sharingReviewing / ranking / ratingCommunity / social softwareEnabling / empowering usersPower to the Prosumers!

Opdracht A1. Geef voor élk van de symptomen van WEB2.0

aan of, en op welke wijze, dit toepasbaar is voor Jouw bedrijf.

2. Bedenk tenminste 1 nieuw verdienmodel voor jouw bedrijf, op basis van WE2.0

3. Wat zijn de drie belangrijkste aspecten die veranderen in de marketing van jouw bedrijf?

4. Hoe verandert jouw eigen rol?5. Wat wordt er gevraagd van het management?

10 tips…

1. Formuleer een helder DOEL

Maak dat doel in 1 zin 100% duidelijk. Voor iedereen…..

Maar 11% van de Nederlanders heeft zijn doel scherp!

2. Formuleer een heldere “one-line pitch”!

Want als je jezelf niet in 1 zin kunt presenteren…

Lukt het ook niet in een uur…..!

3. One-line strategy!Verne Harnish (Growth Guy)

“Invest in customer experience & culture…

…Not in Marketing!”

Tony Hsieh – Zappos.com

Tip 4:

“Culture eats strategy for Breakfast!”

Tom Wujec

Tip 5:

Tip 6: Durf de spelregels van succesvolle Internet bedrijven ALTIJD toe te passen!

(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating

common interest.2. Pamper superconnectors and mavens.3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask

back a little.4. Define data security as your core competence.5. Define virality as your core business.6. Invent a compelling member-get-member mechanism.7. Optimize features that facilitate members to organize

themselves in sub-communities.8. Blend your community with things happening in the real

world.9. Offer customer/member service delight.10.Let management and staff handle their own

conversations with members.

(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating

common interest. TOON Interesse!2. Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun

WAARDE3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask

back a little. GUL4. Define data security as your core competence. RESPECT5. Define virality as your core business. LOSLATEN 6. Invent a compelling member-get-member mechanism.

SOCIAAL7. Optimize features that facilitate members to organize

themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER8. Blend your community with things happening in the real

world. AUTHENTIEK en REALISTISCH9. Offer customer/member service delight. GASTVRIJ10.Let management and staff handle their own conversations

with members. COMMUNICEER TRANSPARANT

(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating

common interest. TOON Interesse!2. Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun

WAARDE3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask

back a little. GUL4. Define data security as your core competence. RESPECT5. Define virality as your core business. LOSLATEN 6. Invent a compelling member-get-member mechanism.

SOCIAAL7. Optimize features that facilitate members to organize

themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER8. Blend your community with things happening in the real

world. AUTHENTIEK en REALISTISCH9. Offer customer/member service delight. GASTVRIJ10.Let management and staff handle their own conversations

with members. COMMUNICEER TRANSPARANT

7. Herken en begrijp de belangrijkste innovatie-drijvers

=Plan onder in de la!

=snelle start, stuurloosdobberen

=frustratie

& onrust!

basisenergieën van innovatie & ondernemerschap:

een heldere gedeelde visie

vermogen om te veranderen

1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +

druk om te veranderen

vermogen om te veranderen

1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +

druk om te veranderen

een heldere gedeelde visie

1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +

druk om te veranderen

een heldere gedeelde visie

vermogen om te veranderen+ + + =tredmolen

ruimte richting realisatie rekenschap

druk om te veranderen

een heldere gedeelde visie

vermogen om te veranderen

1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + + =innoveren

Bron: T. Van Rooijen, Innoversity

Current position

getting new business ideas require a breakthrough of traditional thinking

Innovateimprove

gro

wth

pote

nti

al

ch

an

ge

time time

barrier of traditional mindset’

Future position

Current positionmarket attactiveness

competiveness,deploing resources

Future position

Ambition

gro

wth

pote

nti

al

ch

an

ge

Tip 8: durf te dromen!

Tip 9. Durf nieuwe interne en externe combinaties aan te gaan!

Tip 10: JIJ bent verantwoordelijk!

be the cause…

or you’ll be the effect

Hype 2.0 of Trend 2.0?

Buzz 2.0?

Business Model

Opdracht B

Maak groepjes van 3 personen1. Noem 2 kansen en 2 bedreigingen die WEB2.0 oplevert voor

Jouw bedrijf (naar keuze)2. Noem tenminste 1 (potentiële) WEB2.0 concurrent.3. Stel, je wilt veranderen in een 2.0-bedrijf: Omschrijf op welke

wijze WEB2.0 impact heeft op de belangrijkste bedrijfsprocessen.

4. Geef per bedrijfsproces het belangrijkste aspect dat verandert, of dat zal moeten veranderen.

5. Welke bedrijfsprocessen worden niet of nauwelijks beïnvloed door WEB2.0?

Hoe doet Google dat?

• Google richt zich niet op grote klanten, The Head, maar op: • The Long Tail, de kleinere ondernemingen, dus op 90% van de

traffic. • prijsbepaling door klanten ( nooit gezeur over de prijs)• Prijs is afhankelijk behaalde resultaat.• Core competence van Google: zeer strak, efficiënt, volledig

ICT-driven kernproces.

Nog meer trucs van Google:• Google Controleert data, maar bezit ze niet • Vrjjwel alle data die Google tot Google maken zijn van de

community. • Er wordt (werd?) nauwelijks energie besteed aan bezitsdrang.• En juist daarom heeft (had?) iedereen vertrouwen in Google.

Het moet dan wel goed zijn!• Google wordt beter en bruikbaarder wanneer meer mensen

er gebruik van maken• Google gebruikt de Collective intelligence. • Open source kenmerken: The Community ontwikkelt mee aan

Google

Citaat: Malcolm Gladwell:

"Everything in the world is now real time. So when a certain type of shoe isn’t selling at your corner shop, it’s not six months before the guy in China finds out. It’s almost instantaneous."

Opdracht CMaak nieuwe groepenBedenk en presenteer in maximaal 10 minuten een

WEB2.0 alternatief voor de kilometerheffing.Besteed daarbij in ieder geval aandacht aan:• Doel en missie• De symptomen van WEB2.0• Geef concreet aan wat er anders is dan het plan van

nú.• Laat vooral het verdienmodel zien!

SUCCES!!!!!!!!

top related