sales en internet, hoe succesvol online te verkopen
DESCRIPTION
Hoe succesvol een online verkoopstrategie te implementeren.TRANSCRIPT
Hoofddorp / Utrecht, 8 maart 2012
“Sales en internet”
WELKOM
2
AGENDA: IN 6 STAPPEN NAAR SALES OP INTERNET
Sales en internet
Online sales stappenplanEenvoudig online stappenplan
Stand van zaken• Linkedin Twitter Slideshare Internet Social Media Bloggen Email nieuwsbrief Whitepaper E-book Site Google ranking Affiliate Facebook Youtube Flickr SEO SEA QR Google + Pinterest etc etc
What to do tomorrowWat gaat u doen om morgen te starten.
Actie……………
?
Actie……………
!
AGENDA
3
• Robert Hamminga• Getrouwd, 3 kids, 2 goudvissen , 1
konijn • Hoofddorp• [email protected]• 0031 - 619228708• http://nl.linkedin.com/in/roberthamminga•
ROBERT HAMMINGA
• Cavalerie• Van
Duijnen• TeleMedia•
Telefoongids
• Telfort
4
• Is niet nodig bij onze klanten
• Juiste salesman wil do the job
• OK show me the money now
• Onze klanten willen ons echt zien
• Werkt alleen in snelle internet wereld
Hoe dachten we in 2000 over • Reisbureaus• Werving en selectie• Boekhandel• etc
HOE LANG KUNT U ZICH NOG PERMITTEREN NIET AANWEZIG TE ZIJN OP INTERNET?
WIJ HOEVEN ALS BEDRIJF NIET OP INTERNET
5
WAT DOET U AL AAN SALES OP INTERNET
6
EN HET IS ZO SIMPEL………..
8
Sales
• Sales buitendienst ontbreekt het aan vereiste analyse capaciteiten, de basis tot nemen pro actieve commerciële acties
• Meer integrale samenwerking sales en marketing (binnen en buiten)
• Meer behoefte consultative selling als gevolg van complexiteit
• Meer hunters die ook kunnen farmen (hunter consultants)
• Focus op bestaande klanten en op zoek naar nieuwe segmenten
• Toegevoegde waarde sales neemt af
ONTWIKKELINGEN IN SALES
9
Sales• Communicatie voorkeur klant verandert / mobiel - internet
• Klant meer macht dan sales• transparantie informatie en markt
• Bezoek is niet altijd de oplossing
• Verkorting salescycli
• Communicatie sales onderling
• Salesforce automation
• Sales is een combinatie van kunst en wetenschap, de kunst draagt zorg voor een goede klantrelatie, de technologie verbetert het salesproces en meting.
ONTWIKKELINGEN IN SALES
10
Sales 2.0 is het gebruiken van innovatieve verkoop methodes, gericht op het creëren van waarde voor zowel koper als verkoper en mogelijk gemaakt door Web technologie.
SALES 2.0
11
• Doelstellingen
• Doelgroep selectie
• Kanaal keuze
• Propositie bepalen
• Marktdruk leggen
• Hitrates verbeteren
Samenvattend kan je stellen:
• Doelgroep > Aan wie• Kanaal > Door wie/wat• Propositie > Wat• Marktdruk > Hoe vaak• Hitrates > Hoe succesvol
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1/2
12
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, omzet, klanten, producten, marge, marktaandeel en tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 2/2
13
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, omzet, klanten, producten, marge, marktaandeel, tijdsbestek.
2. Doelgroep:3. Kanaal:4. Propositie:5. Marktdruk:6. Hitrates:
STAP 1 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
14
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
WELKE DOELSTELLINGEN HEEFT U ?
BEPAAL JE DOELSTELLINGEN
15
1. Doelstellingen:
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline
activiteiten.
3. Kanaal:4. Propositie:5. Marktdruk:6. Hitrates:
STAP 2 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
16
• Doelgroep: segmenteer je doelgroep, gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten. Dat kan dus ook op dmu niveau zijn.
• Gebruik je kennis uit de offline wereld en toets deze met de online wereld.
• Welke doelgroep is meest kansrijk, welke problemen en kansen hebben ze.
• Je doelgroepkeuze bepaald je kanaal, tone of voice en verwachte resultaat.
WELKE DOELGROEPEN SELECTEER JE EN WAT HOUDT ZE BEZIG ?
WAT IS JE DOELGROEP
17
1. Doelstellingen:2. Doelgroep:
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel.
4. Propositie:5. Marktdruk:6. Hitrates:
STAP 3 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
18
Internet mogelijkheden
KANALEN
19
• Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel.
• In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, printerets, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps , Hyves, etc,etc.
• Wat doet je doelgroep online, waar zitten ze, welke sites, blogs, groepen, welke concurrenten van je doen wat, etc bepalen richting
• Hoe kijkt doelgroep naar jou
• Groundswell model
WELKE KANALEN ZET JE IN ?
WELKE KANALEN GEBRUIK JE
20
WELKE KANALEN GEBRUIK JE
*Data: Forrester Research
21
Info via het internet, advies in de winkel, online koop na vergelijk websites concurrenten. Per post komt het product binnen, te tracen via internet, waarbij de klant via internet een filmpje kan zien over de installatie en per email op de hoogte wordt gehouden van upgrades en een tevredenheidsonderzoek. Per fax stuurt hij een opdracht voor een accessoire, welke bevestigt wordt per email. Winke
lTelefoon
Post
FaxInternet Email
Inspiratie
X
Oriëntatiex
Koop
x
X
After sales
x
KANALEN
22
WELK KANAAL IN WELKE FASE?
23
verkoper/
NOG EENS KOPPELEN AAN KANAALKENMERKEN
24
• Low involvement• relatief goedkoop• gewoonte product• Impuls…
• High involvement• risico bij foute aankoop• langer beslisproces • advies nodig
Low
Offline
Online
Online
Online
Behoefte herkenni
ng
Zoeken
Evaluatie
Aankoop
High
Offline
Online
Offline
Offline
BESLISPROCES OP INTERNET
25
MEER TOEGEVOEGDE WAARDE >> HOGERE KOSTEN
26
Wél huis-aan-
huisbladen
Wél ongeadresseerd
reclamedrukwerk
Wél huis-aan-
huisbladen
Wél ongeadresseerd
reclamedrukwerk
Kosten per contact
€ 3 - € 5
€ 1 - € 2,5
€ 0,50 - €1,00
€ 0,10 - € 0,20
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
€ 0,03
SEM
KANALEN: of deze………….
27
Hyves
Ning
Adwords
Affiliate
Youtube
Nieuwsbrief
Email-marketing
Linkpagina’s
Landingpages
Website
E-book
Vindbaarheid
Whitepaper
flickr
Blog
Hyves
Ning
Adwords
Affiliate
Youtube
Nieuwsbrief
Email-marketing
Linkpagina’s
Landingpages
Website
E-book
Vindbaarheid
Whitepaper
flickr
Blog
SALES OP INTERNET MOGELIJKHEDEN…….
28
Indicator Wat is het Te berekenen
CPM Kosten per 1000 Totale promotie kosten/ingezette hoeveelheid1.000/100.000 = 100
CPR CPL Kosten per reactie / lead
Totale promotie kosten/aantal responses1.000/500= 2,00
CPO Kosten per order Totale promotiekosten/aantal orders1.000/400 = 2,50
CPS Kosten per sales Totale promotiekosten/aantal orders –retour en wanbetaling1.000/333= 3,00
CR Conversie ratio Aantal kopers/aantal respondenten333/500 = 0,67
ROI Return on Investment Opbrengsten/totale promotie kosten
JARGON
29
PRINTEREST
SEA
FLICKR
SEO
WEB KANAAL
DOEL
BLOG
ADWORDS
AFFILIATE
YOUTUBE
QR CODENIEUWSBRIEF
SITEFACEBOOK
SLIDESHARE
DOELGROEP
Versterk
ing door verw
ijzing
30
Wat zijn social media:Online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen.
• Social networks• Linkedin• Facebook• Hyves
• Social content• Youtube• Flickr
• Blog• Twitter• Blogger
SOCIAL MEDIA >
31
• Wat kan ik ermee• Een studie van Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies laat zien dat meer dan 50 % van de Facebook-fans en Twitter-volgers eerder geneigd zijn het merk te kopen of te adviseren dat ze volgen, sinds volger zijn geworden.
• Voor Twitter geldt dat 67 % eerder een product zou kopen nu ze het merk volgen; voor Facebook is dat 51 %. Voor het aanraden van een bepaald merk geldt een nog hoger percentage: 79 % van de twitteraars zou het merk eerder aanraden dan voorheen. Voor Facebook-fans ligt dit percentage op 60%.
* http://www.cmbinfo.com/news/press-center/social-media-release-3-10-10/
SOCIAL MEDIA
32
Wat is het:• LinkedIn is the world’s largest professional network with over 150 million members and growing rapidly. LinkedIn connects you to your trusted contacts and helps you exchange knowledge, ideas, and opportunities with a broader network of professionals.
• In NL 3,0 mln.
•http://press.linkedin.com/about
SOCIAL MEDIA – Linkedin >
33
Wat kan je ermee• Je indien je op Linkedin staat waarschijnlijk dit ook als eerste resultaat in google ziet onder je naam• Kortom: jij wordt gevonden• Profiteren van elkaars zakelijk netwerk ( 1 en 2 de lijn)• Vinden baan, personeel, zakelijke contacten, introductie• Groepen (lid worden of zelf opzetten)• Recommendations• Wie heeft jou gezocht • Reference search• Introductie bij prospect• Adverteer op Linkedin• Company profile
SOCIAL MEDIA – Linkedin >
34
Hoe• Aanmelden www.linkedin.com • Profiel 100%
• Denk aan relevante zoekwoorden, persoonlijk, elevator pitch, ervaring, onderscheid je van de rest, naam goed, 100% profile, wel niet zichtbaar• Maak company page (algemeen, carrière, diensten)
• Werk aan je netwerk• Wel persoonlijk
• Werk aan je aanwezigheid• Vertel je netwerk wat je wil of mee bezig bent• Vertel een groep wat je wil • Discussieer mee met ander • Geef • Stel vragen en beantwoord ze
• Kern • Relaties bestaan uit uw relevante doelgroep / Uw doelgroep u ziet als autoriteit op uw vakgebied ( u wordt spontaan gevraagd) / Stuur uitnodiging mee bij iedere actie ( u nodigt zelf uit).
SOCIAL MEDIA - Linkedin >
35
Hoe• Zorg dat uw profiel op Linkedin is afgestemd op uw doelgroep, spreken ze Engels of Nederlands, wat zijn zoektermen die ze gebruiken in google en staan die ook bij uw “functie omschrijving” en “summary”.• Stuur uw klanten en prospect voor of na het gesprek een persoonlijke uitnodiging, kortom breid uw netwerk uit.• Zoek actief naar potentiële prospects en stuur ze naast een uitnodiging relevante info in de vorm van een link naar interessant onderwerpen, downloads of whitepapers.• Reageer op updates van uw relaties.• Stuur minimaal eens per week een “share an update” met voor de doelgroep relevante info.• Denk aan het toevoegen van een bedrijfspresentie of productpresentatie onder “applications”.• Word lid van groepen of maak er zelf een aan en geef daarin antwoorden of stel zelf vragen/ stellingen. Weet u niet van welke groepen lid te worden, kijk eens van welke groepen uw gewenste klanten al lid zijn• Zoek onder (gratis) “events” naar bijeenkomsten die voor uw doelgroep relevant zijn en kijk of daar prospects komen die u graag wilt spreken• Besteed dagelijks 10 minuten aan uw Linkedin netwerk
SOCIAL MEDIA – Linkedin
Profiel, netwerk, autoriteit, focus
36
Wat is het• Twitter is a real-time information
network that connects you to the latest information about what you find interesting. Simply find the public streams you find most compelling and follow the conversations.
• In NL 1 mln. gebruikers• Wereldwijd 300 mln.• Helft nog nooit tweet verstuurd….
http://twitter.com/about
SOCIAL MEDIA – Twitter >
37
Wat kan je ermee• As a business, you can use Twitter to quickly share information, gather market intelligence and insights, and build relationships with people who care about your company. Often, there is already a conversation about your business happening on Twitter. • Bedrijven staan in contact met hun relaties• Snel delen info met relaties en snelle feedback• Delen info met bedrijf + en -/-• Men volgt jou of zoekt specifiek keyword• Volg jezelf en concurrenten • Kortingsbonnen • Virale marketing • Persoonlijke marketing• Klantenservice • Mening relaties• Concurrent bekijken• Informatie verspreiden• Snelle bestands opbouw
SOCIAL MEDIA – Twitter >
38
Hoe• Meld je aan bij www.twitter.com• Claim pagina over onderwerp of eigen naam• Ontdek tone of voice• Maak je profiel compleet• Zoek followers• Twitter interessante tweets of retweet, geef interessante info, niet enkel “tekst”• Wees persoonlijk• Organiseer je tweets en followers• Zet je bedrijfsnaam maar ook andere relevante keywords in search en volg deze, gebruik handige tools hiervoor• Reageer• Tussen 8 en 5 ;-)• Weg lange adem• http://search.twitter.com/search• http://twitterfountain.com/ • www.hootsuite.com
SOCIAL MEDIA – Twitter
39
Wat is het• Facebook is a social utility that connects people with friends and others who work, study and live around them. People use Facebook to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, post links and videos, and learn more about the people they meet." Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected.
• 900 mln. Gebruikers wereldwijd• In NL 6,0 mln. gebruikers
• http://nl-nl.facebook.com/facebook/info
SOCIAL MEDIA – Facebook >
40
Wat kan je ermee• Bouwen aan je community • Uitbreiden abonnees op nieuwsbrief • Delen met je groep• Nieuwe klanten ontmoeten • Merk uitbouwen• Mening relaties• Informatie verspreiden• Verkoop
SOCIAL MEDIA – Facebook >
41
Hoe• Meld je aan bij www.facebook.com• Claim je bedrijfsnaam en/of onderwerp ( even handig om bij stil te staan wie dat doet bij bedrijf)• Maak pagina• Bouw aan je community / likes • Verstuur interessante berichten voor je doelgroep • http://namevine.com/
SOCIAL MEDIA – Facebook
42
Wat is het• Een blog is een website waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen. Volgers krijgen een reactie bij nieuwe berichten. Vaak persoonlijke of specialistisch van aard.
Wat kan je ermee
Hoe• Ga naar bijvoorbeeld naar:
• www.blogspot.com• www.blogger.com • www.wordpress.com
• Meld je aan• Je bent klaar • Weg van de lange adem, een blog maakt geen zomer, regelmaat.• Toon je specialist.
SOCIAL MEDIA – Blog
43
Hoe• Maak gebruik van handige tools om je social media te beheren, plannen, checken, meerdere accounts tegelijk beheren etc• www.hootsuite.com• www.tweetdeck.com• www.socialoomph.com• www.twittervolger.nl • etc ……………
TOOLS
44
Wat is email marketing • E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die email gebruikt om een boodschap naar een doelgroep te sturen. ( ontwikkelingen, nieuwe zaken, hulp vraag, uitnodiging, aanbiedingen, informatie)
Voordeel:• Goedkoop• Direct / onmiddellijk• Push• Track en trace
Nadeel:• Spam• Opbouw bestand
E-MAIL MARKETING – wat is het >
45
• Komt bovenop normale sales• Extra bezoekers op site• Zekerheid tov concurrentie en resultaten google (fundament van je business)
• Contact moment met relaties • Aankondiging• Verkoop• Product aankondiging• Update gegevens• Onderzoek• Nieuwsbrief• Service alert• Uitnodiging • Geeft info over interesse ( track en trace)• Het werkt
MIJN MAILBOX VAN EEN UUR ( en interessant?)
Subsidie voor inburgering op werkvloer
Leer van uw fouten in vijf stappen
E-zine 19: Interview met Jack Zantman, CFO DutchView (voorheen NOB): van staatsbedrijf naar private equity
Les meilleurs cadeaux et les montres
Nieuw: Alles-in-één laptopgeluid en comfort van Logitech
Nieuwsbrief Bedrijvendatabank 20-05-2010
Nederlandse startup levert mobiel platform Le Figaro
+2 centimetres a l'epaisseur en 2 mois.
TourPRess Nieuwsmailing - 19-05-2010
E-MAIL MARKETING – wat kan ik ermee >
46
Opbouw email bestand met trigger• Tips• White paper / e-book• Gratis iets • Vooraankondiging• Kortingsbon• Laatste info het eerst• Nieuwste ontwikkelingen • Meet in google analytics afvallers
Maken template nieuwsbrief• CTA, gegevens, in/uitschrijven, links naar site etc
Vergroot effectiviteit bestand• Ga segmenteren op abonnees (man/vrouw etc)• Houd bestand actueel ( spam > spam)• Denk aan thema’s en contact momenten ( regen, lunch, weekend?)• Testen A en B
E-MAIL MARKETING – hoe >
47
Meetbaar• Ieder artikel en nieuwsbrief heeft unieke link per abonnee >> alles is meetbaarOntvangen – openen – lezen – actie • Ontvangen• Openen
• pas op voor spam titels• vraag in titel, naam in titel, voordelen• afzender > herkenbaar?
• Lezen• relevante info• belangrijkste bovenaan• call to action• Persoonlijk
• Actie• call to action• trigger• interessante info achter doorclick
• Tracking
E-MAIL MARKETING – trace
48
Wat is een goede site• Een site die werkt• Inhoud, navigatie, ontwerp• Zorg dat duidelijk is wat u doet• Zoek mogelijkheid• Html tov bijv. flash• Tekst passend bij zoekcriteria• Gebruik zoekwoorden / denk aan titel• Up to date• Integreer social media en nieuwsbrief• Sitenaam
SITE
Te veel
Doolhof
Te gretig
Te zakelijk
Te onduidelijk
Wie is het
49
Wat kan ik ermee• Imago en merkwaarde versterken• Informatie verstrekken• Nieuwe klanten• Online verkopen• Etc
Hoe• Neem specialist (te herkennen…)• Usability test• Eye tracking• Leer van anderen• Zorg dat je het begrijpt
SITE
50
Wat is het:• % bezoekers op een website die gewenste actie ondernemen
Hoe:• Genereren van kwalitatief bezoek. • Website zelf dient ingericht te zijn om conversie te maximaliseren• Juiste landingspagina passend bij bezoeker• Duidelijke vervolgstappen• Benadruk steeds de voordelen van het product bijvoorbeeld dmv testimonials • Overtuigen goede keuze vertel over hoeveel mensen u voorgingen • Vertrouwen • Urgentie creëren: nog x stuks op voorraad
Direct weg
Niet interessant
Niet begrijpen navigatie
Te veel vragen
Betaalmethode
Deal
SITE -conversie
51
Wat is hetVindbaarheid: ranking van uw site op de populaire zoekwoorden binnen populaire zoekmachines
• Zoekmachine marketing: betaalde plek in zoekmachines• Zoekmachine optimalisatie: Het zo inrichten van de website dat een hoge ranking op relevante zoekwoorden wordt verkregen• Zoekmachine de-optimalisatie ( jaja)
• Zoekmachines• Via Via• Social media• Linkbuilding• Goede url direct• Banners en links• SEO• Longtail
VINDBAARHEID >
52
www.touchgraph.com/TGGoogleBrowser.html
VINDBAARHEID - mooi
54
https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal
VINDBAARHEID – welke woorden
56
Wat is google adwords• Google AdWords is het advertentieprogramma van Google waarmee u gemakkelijk en flexibel online kunt adverteren. Met Google AdWords kunt u doelgericht adverteren en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft.
Wat kan ik ermee• Sales / leads / traffic / bekendheid• Gericht schieten, getarget bereik• Enkel betalen indien kliks
Hoe• Ga naar Google adwords• Maak account aan• Zoek voucher of betaal
GOOGLE ADWORDS
57
Wat is affiliate marketing•Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de adverteerder de uitgever/website ( affiliate) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via deze website(s), nieuwsbrieven of zoekmachine campagne, afgerekend op basis van cpm, cpc, cpl of cps.
Wat kan ik ermee• sales / leads / traffic / bekendheid• gericht schieten
Hoe• www.tradetracker.com/nl• www.tradedoubler.nl• www.m4n.nl • www.scootmedia.nl
AFFILIATE MARKETING
58
Wat is slideshare• Upload en delen van presentaties in beeld en geluid
Wat kan ik ermee• Google• Men vindt je• Expert• Koppel aan Linkedin / facebook
Hoe• http://www.slideshare.net/ • Aanmelden• Uploaden denk aan keywords• Aanmelden product/diensten en bedrijfspresentatie
SLIDESHARE
59
Wat is het:•Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web. People use pinboards to plan their weddings, decorate their homes, and organize their favorite recipes.
Wat kan ik ermee:• Presenteren en sorteren onderwerpen op basis van afbeeldingen, welke gerubriceerd kunnen worden weergeven.• Gebruikers kunnen pinnen en liken
Hoe:• Show storyboard van je diensten / producten• Direct doorlinken naar site van afbeelding
http://pinterest.com/about/
60
Wat is customer advocacy• Albert Heijn• Iens•
Wat kan ik ermee• Er is geen marketing budget wat op kan tegen wat mensen zeggen.
Meer weten: • www.google.nl/alerts• www.hootsuite.com• www.tweetdeck.com• www.socialoomph.com• Boek “Als jij de klant was” Nicolette Wuring
WHO PEOPLE SAY
YOU ARE
WHO YOU SAY
YOU ARE
WHO YOUU ARE
CUSTOMER ADVOCACY
61
PRINTEREST
SEA
FLICKR
SEO
WEB KANAAL – aan de slag
DOEL
BLOG
ADWORDS
AFFILIATE
YOUTUBE
QR CODENIEUWSBRIEF
SITEFACEBOOK
SLIDESHARE
DOELGROEP
62
Wat u ook kiest, word een professionele flipperkast speler!
63
1. Doelstellingen:2. Doelgroep:3. Kanaal:
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk:6. Hitrates:
STAP 4 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
64
• Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
• Kortom wie wil je zijn en wat wil je betekenen voor je prospects, ook hier denk in diensten / producten maar ook aan jezelf als persoon / bedrijf
• Hoe hecht je prospects aan je
Wie wil ik zijn en wat wil ik betekenen?
PROPOSITIE
65
1. Doelstellingen:2. Doelgroep:3. Kanaal:4. Propositie:
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates:
STAP 5 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
66
Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe temperatuur van het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder kanalen.
Hoe fors gaat u de markt in ?
MARKTDRUK
67
1. Doelstellingen:2. Doelgroep:3. Kanaal:4. Propositie:5. Marktdruk:
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
STAP 6 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
68
• Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt en weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen. • Meten = weten >> wat moeten we meten• Gebruik tools om je ratio’s te meten en zo te verbeteren• www.google.nl/alerts www.hootsuite.com www.tweetdeck.com www.socialoomph.com www.sociamediacheck.com www.twittercounter.com• Google alert > rs feed > igoogle account• Google analytics• Nieuwsbrief statistieken
Weet wat je meet en hoe?
HITRATES
69
• Plan Do Check Act
• Bekijk je analyse ( analytics, tweetdeck, google alert, omzet cijfers etc)
• Publiceer en antwoord (hootsuite)
• Abonneer je op relevant e magazine en slurp nieuwe ontwikkelen op
• Zet verbeteringen in gang
• Reserveer tijd
DAGELIJKSE / PERIODIEKE TAKEN
70
Kort en eenvoudig plan:
• Vul je 6 stappenplan in • Definieer doelgroep, product/dienst• Definieer onderscheidend voordeel• Definieer doelstelling internet
• imago, verkoop, informatie, acties, folder, etc
• Breng website op orde (zoekwoorden, nieuwsbrief, koppeling social media, cta)• Linkbuilding, landingpages• Email nieuwsbrief opzetten• Social networks, linkedin, twitter, youtube)• Monitor uw site en uzelf (google analytics en alert)• Bouw aan traffic en dbase ( google adwords, aanmeldingen)• Integreer offline en online
WAT GA IK VANAF MORGEN DOEN
71
PRINTEREST
SEA
FLICKR
SEO
DOEL
BLOG
ADWORDS
AFFILIATE
YOUTUBE
QR CODENIEUWSBRIEF
SITEFACEBOOK
SLIDESHARE
DOELGROEP
KERN
RedFoxBlue - Fundamentele verandering naar blijvend verkoopsucces
REDFOXBLUE