einführung ebp

54
Einführung EBP 1. Definition EBP 2. Verfahren 3. Datenbanken 4. Evidenzniveau / RCT? 5. Praktiker (Clinical guidelines, CAT‘s / CAP’s) 6. Argumente

Upload: cece

Post on 23-Feb-2016

50 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

Einführung EBP . Definition EBP Verfahren Datenbanken Evidenzniveau / RCT ? Praktiker (Clinical guidelines , CAT‘s / CAP’s ) Argumente. Definition EBM. - PowerPoint PPT Presentation

TRANSCRIPT

Page 1: Einführung EBP

Einführung EBP

1. Definition EBP2. Verfahren 3. Datenbanken4. Evidenzniveau / RCT?5. Praktiker (Clinical guidelines, CAT‘s /

CAP’s)6. Argumente

Page 2: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Definition EBMEvidence based medicine is the conscientious, explicit, and judicious use of current best evidence in making decisions about the care of individual patients. The practice of evidence based medicine means integrating individual clinical expertise with the best available external clinical evidence from systematic research. By individual clinical expertise we mean the proficiency and judgment that individual clinicians acquire through clinical experience and clinical practice.

David L.Sackett BMJ Volume 312, 13. January 1996

Page 3: Einführung EBP

Ökonomie

Einführung EBP B.Aebischer

Definition EBM

Patient PT

Wissenschaft

Page 4: Einführung EBP

Ökonomie

Einführung EBP B.Aebischer

Früher?

Patient PT

Wissenschaft

Page 5: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Definition EBM

Florida State UniversityCollege of Medecine

Page 6: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Page 7: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Verfahren

Page 8: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Verfahren

1. Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes Wissen

2. Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO3. Welche Datenbanken?4. Welches Studienniveau?5. Suche + Zusammenstellen + Triage6. Qualitätsanalyse7. Lesen und Zusammenfassen8. Klinische Umsetzung

Page 9: Einführung EBP

Verfahren

P Patient, Population, ProblemI InterventionC Control = VergleichsinterventionO Outcome = Resultat

Einführung EBP B.Aebischer

Page 10: Einführung EBP

Verfahren

P akute NackenschmerzenI ManualtherapieC FangoO Schmerzintensität

Einführung EBP B.Aebischer

Page 11: Einführung EBP

Verfahren

Pubmed:

Neck pain 17854Acute neck pain 1665Acute neck pain AND manual therapy105Acute neck pain AND manual therapy AND heat 4

Dezember 2013

Einführung EBP B.Aebischer

Page 12: Einführung EBP

Verfahren1. Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes

Wissen2. Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO3. Welche Datenbanken?4. Welches Studienniveau?5. Suche + Zusammenstellen + Triage6. Qualitätsanalyse7. Lesen und Zusammenfassen8. Klinische Umsetzung

Einführung EBP B.Aebischer

Page 13: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

DatenbankenPubMed: 1949, 4800 Journals, 37 Sprachen,

52% USA, ≠ full texts!!EMBase: 1974, 4100 Journals, mehr

europäische und nicht-englische Journals.≠ full texts.

PEDro Cochrane Andere DB, graue Literatur, Experten

Google scholar….na ja…nicht peer reviewed!

Page 14: Einführung EBP

Verfahren1. Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes

Wissen2. Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO3. Welche Datenbanken?4. Welches Studienniveau?5. Suche + Zusammenstellen + Triage6. Qualitätsanalyse7. Lesen und Zusammenfassen8. Klinische Umsetzung

Einführung EBP B.Aebischer

Page 15: Einführung EBP

Evidenzniveaus

Einführung EBP B.Aebischer

Page 16: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

N-of-1-Studie

Page 17: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

SR + MA “the summary of all the studies shows that…”

N-of-1 studies

Page 18: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Page 19: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Page 20: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

RCT = Wahrheit???

Page 21: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Kriterien für RCT

Interne Validität

Externe Validität

Therapeutische Validität

Page 22: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Kriterien für RCT

Interne Validität:

Vergleichbare Gruppen? Anzahl Probanden?Randomisation + Verblindung?Intention- to- treat Analyse? Drop-outs?

Bsp. Sportphysio

Page 23: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Kriterien für RCTSportphysio (2013) 1; 5

Exzentrik-Training nach Hamstringsverletzung

Interventionsgruppe 28 Tage (+/- 15) ~13 bis 43 Tage

Kontrollgruppe 51 Tage (+/- 21) ~30 bis 72 Tage

«Was nützt mir diese Aussage???»

Page 24: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Kriterien für RCT

Externe Validität:Follow-up genügend lang? Outcome, Effektgrösse + Klinische

Bedeutung?

Therapeutische Validität: Setting, Intervention, Dosierung

Page 25: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

«mean effect size» = Durchschnittswert!!!

Werte über und unter dem Ø für einige Probanden +, für andere -,

für manche ≠

Untergruppenanalyse!

RCT = Wahrheit???

Page 26: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Kriterien für RCT

Eine Studie ist keine Studie

80% ungenügende Qualität

Durchschnittswerte sagen nicht viel aus

Be sceptical!

Page 27: Einführung EBP

Evidenzniveaus

Einführung EBP B.Aebischer

SR + MA “the summary of all the studies shows that…”

Nachteile:

- Zeitaufwand- Terminologie- Kenntnisse notwendig- Nicht unbedingt direkter Praxisbezug

LÖSUNG FÜR PRAKTIKER

1. Systematische Literaturübersichten (Systematic reviews)

2. Clinical Guidelines

3. Critically appraised topics (CAT) + Critically appraised paper (CAP)

Page 28: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

1. Systematic reviews

Cochrane Library

PEDro

Page 29: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Systematic reviews

Page 30: Einführung EBP
Page 31: Einführung EBP

12/08/2013 Traitement par ultrasons dans les entorses aiguës de la cheville

Conclusions des auteurs Authors'conclusionLes preuves issues des cinq petits essais contrôlés par placebo inclus dans cette revue ne permettent pas de recommander le recours aux ultrasons dans le traitement des entorses aiguës de la cheville. Les effets potentiels de l'ultrasonothérapie semblent globalement faibles et d'importance clinique probablement limitée, en particulier si l'on considère le temps de rétablissement généralement court de ces lésions. Néanmoins, les preuves disponibles sont insuffisantes pour exclure la possibilité d'effets bénéfiques associés à un calendrier posologique optimal en matière d'ultrasonothérapie.

The evidence from the five small placebo-controlled trials included in this review does not support the use of ultrasound in the treatment of acute ankle sprains. The potential treatment effects of ultrasound appear to be generally small and of probably of limited clinical importance, especially in the context of the usually short-term recovery period for these injuries. However, the available evidence is insufficient to rule out the possibility that there is an optimal dosage schedule for ultrasound therapy that may be of benefit.

Page 32: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

2. Clinical guidelines

Konkrete BehandlungsempfehlungenPraxisbezogenExpertenpanel + Systematic ReviewAuf Evidenz basierendVor- und Nachteile

Page 33: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Clinical guidelines

Agency for healthcare research and quality

Page 34: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Manualtherapie bei Hallux valgus???

Page 35: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Page 36: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Page 37: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

CONCLUSIONS: Regarding MT for common lower extremity disorders, there is a level of B (fair evidence) for short-term and C (limited evidence) for long-term treatment of hip osteoarthritis. There is a level of B for short-term and C for long-term treatment of knee osteoarthritis, patellofemoral pain syndrome, and ankle inversion sprain. There is a level of B for short-term treatment of plantar fasciitis but C for short-term treatment of metatarsalgia and hallux limitus/rigidus and for loss of foot and/or ankle proprioception and balance. Finally, there is a level of I (insufficient evidence) for treatment of hallux abducto valgus. Further research is needed on MT as a treatment of lower extremity conditions, specifically larger trials with improved methodology.

Page 38: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Clinical guidelines

http://www.clinicalguidelines.gov.au/about.php

www.ahrq.gov

http://www.aezq.de

www.nice.org

www.g-i-n.net

Page 39: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

3. CAT / CAP

Critically appraised topicCritically appraised paper

Page 40: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

There is some clinical evidence that straight leg raises in the early period after cruciate ligament surgery do no harm to the graft or cause other negative outcome.

Prepared by; Colette Widmer Leu (email address:[email protected])Date: November 12, 2006 Review date: November, 2008

CLINICAL SCENARIO:The straight leg raise is one of the open kinetic chain exercises that is inquestion of causing graft loosening through too much anterior tibial forces. Early muscular tension of the quadriceps muscle would be important for functional tasks, muscular pump and prevention of loss of muscular pattern and strength. Straight leg raises would be an easy exercise to be performed by the patient on his own.FOCUSSED CLINICAL QUESTION:Do straight leg raises with patients in the early period (two weeks) after anterior cruciate ligament (ACL) surgery have any negative effects on knee stability (transplant loosening, feeling of giving way) or healing (more edema, more pain)?SUMMARY of Search, ‘Best’ Evidence’ appraised, and Key Findings:

Page 41: Einführung EBP

Verfahren

1. Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes Wissen

2. Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO3. Welches Studienniveau?4. Welche Datenbanken?5. Suche + Zusammenstellen + Triage6. Qualitätsanalyse7. Lesen und Zusammenfassen8. Klinische Umsetzung

Einführung EBP B.Aebischer

Page 42: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

ArgumenteEthikBerufsordnungProfessionalismusBerufspolitik / ImageWirtschaftliche Gründe / DRGWichtiges WerkzeugSpass

Page 43: Einführung EBP

Häääh? U jetze? Was geit mi das

aus a?

Page 44: Einführung EBP

Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a?

1. Diagnose / Anfangsbefund /….

2. Behandlung

3. Evaluation / Schlussbefund /….

Page 45: Einführung EBP

Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a?

1. Diagnose

STarT-G ISG-Mobilitätstests RMDQ

Page 46: Einführung EBP

Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a?

2. Behandlung

Tennisellbogen

Page 47: Einführung EBP

Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a?

Tennisellbogen: «..mache ich das Richtige? Nützt es wirklich etwas?..»

PICO: - tennis elbow- manualtherapie - elektrotherapie- schmerz

Suche: pubmed, PEDro, Cochrane

Page 48: Einführung EBP

Tennisellbogen:

1. Pubmed: 1 Fallstudie, 1 Akupunktur

2. Cochrane: 13 Treffer, keine SR!

3. PEDro: 80 Treffer – 13 SR – 2 Titel interessant:

a. Physiotherapy 2009;95 (4): 251-265: CONCLUSION: Overall, the findings indicated that corticosteroid injections are effective at short-term follow-up, and physiotherapeutic interventions are effective at intermediate- and long-term follow-up. However, due to the limited number of high-quality RCTs and differences in the interventions and outcomes utilised within each of the included studies, any conclusions drawn must be interpreted with caution.

b. J Sport Rehabil 2008;17 (2): 119-136CONCLUSIONS: There are numerous treatments for lateral epicondylitis and no single intervention has been proven to be the most efficient.

20 min

«Meine Behandlung ist ok»

Page 49: Einführung EBP

Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a?

3. Evaluation

RMDQ DASH WOMAC

Page 50: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Tools

http://www.ebm-netzwerk.de

http://www.cebm.net

http://www.cebp.nl

http://www.casp-uk.net/

Page 51: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

www.testingtreatments.org

Page 52: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Zusammenfassung

EBP= 3 Elemente

EBP = Notwendigkeit

Argumente >>

Page 53: Einführung EBP

Einführung EBP B.Aebischer

Zusammenfassung

Simples Verfahren, aber Zeitbedarf

SR (Cochrane) + Clinical Guidelines (PEDro)

CHEFSACHE!! eigene Richtlinien, Umsetzung, Kontrolle Taskforce

Page 54: Einführung EBP